Veel richtlijnen zijn er die aanduiden, waarop gelet dient te worden als het gaat om het maken van de keuze uit de wirwar van makelaars profielen. Enkele standaard richtlijnen zijn bijvoorbeeld de preferenties, reviews, registratie bij branche ondernemingen, het takenpakket en de hoogte van zijn courtage. Maar hoe zit het met het feit dat je bij keuze uiteindelijk in zee gaat met een makelaar en achteraf blijkt dat het juist niet klikt tussen jullie? Al bij de eerste gesprekken en de startende handelingen van de makelaar voel je aan dat hij toch niet de geschikte persoon voor de job is? Bestaat er een clausule waarin opgenomen binnen hoeveel tijd je de makelaar kan bedanken, zonder dat hij je kosten in rekening brengt? Dit is ook zo belangrijk om vooraf te weten. Want niets is zo vervelend als wanneer je bij de start van de samenwerking tot het besef komt dat het niet botert tussen jullie. De geschillencommissieJe mag en kan altijd veranderen van makelaar, als je niet tevreden bent met zijn dienstverlening. Het gaat om jouw onroerend goed dat moet worden verkocht en jij bepaalt dus in feite hoe je die wilt verkopen. Voldoet de ingehuurde makelaar niet aan de gestelde eisen en houdt hij zich niet aan de gemaakte afspraken, dan mag je overstappen naar een andere verkoopmakelaar. Je kunt bij ontevredenheid terecht bij de Geschillencommissie Makelaardij. De geschillencommissie is er voor de consument en oordeelt in geschillen over bijvoorbeeld de courtage en de kwaliteit van de dienstverlening. Het advies van de geschillencommissie is bindend voor beide partijen. De drie grote brancheverenigingen NVM, VBO en Vastgoedpro zijn hierbij aangesloten. Check dus bij de keuze aan een makelaar of hij geregistreerd staat bij een van deze brancheverenigingen. Brancheorganisaties voor makelaarsNVM, VBO of Vastgoedpro zijn brancheorganisaties die kwaliteits- en opleidingseisen stellen aan hun makelaars. Een makelaar aangesloten bij de branchevereniging moet dus voldoen aan alle kwaliteitseisen, zoals voorgeschreven in de wet-en regelgeving van de makelaardij. De consumentvriendelijke algemene voorwaarden, opgesteld samen met Vereniging Eigen Huis, staat ook in hun voorwaarden opgenomen.
|